Bertolt Brecht: ABD Kültürü

Ekim 15, 2011

“(…)

21.1.42

Çok tuhaf, bu iklimde soluk alamıyorum ben. Hava tümden kokusuz, sabah olsun, akşam olsun, içeride olsun, dışarıda olsun, hep aynı. Ve mevsim diye bir şey yok… Ne duman ne de ot kokusu var. Bitkiler, bizim çocukken kuma soktuğumuz dallar gibi geliyor bana. On dakika sonra yaprakları sararıp sarkıverirdi. Burada da her an bu yapay sulama kesilebilir diye bekliyor insan, o zaman ne olacak? Bu arada, hele arabayla Beverly Hills’e doğru giderken, «aslında» çekici bir etki bırakan doğa manzarası gibi bir şeyleri fark ediyorum: Yumuşak tepe çizgileri, limon fidanları, Kaliforniya meşesi, şu veya öteki benzin istasyonu, bütün bunlar güzel aslında; ama hepsi de vitrin camı arkasında duruyor gibi, ve her tepeler dizisinde veya her limon ağacının üstünde ister istemez küçük bir fiyat etiketi arıyor gözüm. Bu fiyat etiketini insanlarda da arıyor insan. ― Gerçekte, hele bu koşullarda, çevremden yakınıp durmak bana pek yakışmıyor. Benim konumuma, yani sürgün olmanın ayrıcalı konumuna çok önem veriyorum ben ve özellikle bir sürgüne, bu çevre gibi ille de hoşlandırma peşinde koşmak ve yaltakçılık hiç yaraşmaz. Ama belki de çalışma koşulları beni böyle sabırsız yapıyor. Buranın töresi, bir omuz silkmeden bir fikre varana dek her şeyi «satmaya» zorluyor insanı, yani sürekli olarak bir alıcı aramak zorundasın ve böylece sonu gelmez biçimde ya alıcısın ya satıcısın, neredeyse çişini bile kenefe satacaksın. En büyük erdem, fırsatçılık (oportunizm); nezaket aynı anda korkaklık oluveriyor…

(…)”

Brecht’le Yaşamak, Çalışma Günlüğü, Derleyip Çeviren: Yılmaz Onay, Kalem Yayınları. Sf. 73. (Boldlar bana ait). Kitabın künyesinde nerede ve ne zaman basıldığı belirtilmemiş, ancak fikir vermesi açısından şöyle bir bilgi mevcut: İsmail Mert Başat imzalı önsözünde İzmir, Eylül 1985 ibaresi var. 

Bertolt Brecht 13 Haziran 1941’de SSCB’nin en doğusundaki Vladivostok’tan Annie Johnson isimli gemiyle yola çıkmış ve 21 Haziran 1941’de ABD’nin en batısındaki Kaliforniya’da San Pedro limanına ayak basmıştı. Brecht ABD’de 6 yıldan fazla kaldı. Senatör McCarhty öncülüğündeki meşhur Cadı Avı kapsamında Komünist Parti üyesi olduğu gerekçesiyle 30 Ekim 1947’de sorgulandı. Ertesi gün, 31 Ekim 1947’de ilk uçakla ABD’yi terk etti.



Bir Cevap Yazın

