André Gide: Dünya Nimetleri

Ocak 9, 2012

Bu kitaba verdiğim kaba ada bakıp da aldanma, Nathanaël; ona Ménalque de diyebilirdim, ama senin gibi Ménalque de hiçbir zaman var olmadı. Bu kitabın bürünebileceği biricik ad kendi adımdı; ama o zaman da imzalamayı nasıl göze alabilirdim?

Utanmadan, hiçbir yapmacığa kaçmadan kendimi koydum bu kitaba; bazan da hiç görmediğim ülkelerden, duymadığım kokulardan, hiç yapmadığım işlerden –ya da senden, daha hiç karşılaşmadığım Nathanaël’im- sözedersem, iki yüzlülükten değildir bu, ve bunların yalanlığı, gerçek adını bilmediğim için sana verdiğim bu adın, beni okuyacak olan Nathanaël adının yalanlığını geçmez.

Neyse, beni okuduğun zaman, bu kitabı at – ve çık. Kitabım çıkmak arzusu versin isterdim sana, nereden olursa olsun çıkmak, – şehrinden, ailenden, odandan, düşüncenden. Yanına alma kitabımı. Ménalque olsam, seni götürmek için sağ elinden tutardım, sol elin bunu bilmezdi, sonra, şehirlerden uzaklaşır uzaklaşmaz bırakırdım bu sıktığım eli, sonra sana: beni unut, derdim.

Kitabım kendisinden çok kendi kendinle ilgilenmeyi öğretsin sana – sonra kendi kendinden çok herşeyle ilgilenmeyi.

(…)

(…)

Bütün kafa yorgunluğun, ey Nathanaël, zenginliklerinin çeşitliliğinden geliyor. Hepsinin içinden en çok hangisini istediğini bile bilmiyorsun ve biricik zenginliğin hayat olduğunu anlamıyorsun. Hayatın en ufak ânı bile güçlüdür ölümden, onu yadsır. Ölüm, herşeyin hiç durmadan yenilenmesi için başka hayatların sağlanmasından başka bir şey değildir; bunu hiçbir hayat şekli, düşünmesine yetecek zamandan fazla tutmasın diye. Sesinin çınladığı âna ne mutlu. Geri kalan zamanda hep dinle; ama bir de konuşmaya başladın mı dinleme artık.

Nathanaël, içindeki bütün kitapları yakmalısın.

(…)

Dünya Nimetleri, André Gide, Çeviren Tahsin Yücel, Varlık Yayınevi, İstanbul, Şubat 1959, sf. 4 (Önsöz) ve sf. 15. (Boldlar bana ait.)

Bir Cevap Yazın

