Viktor Kossakovsky: Belgeselci İçin Dekalog

Şubat 17, 2012

Kossakovsky'nin son filmi 'Vivan Las Antipodas'tan bir görüntü. Filmin 'trailer'ını izlemek için fotoğrafa tıklayın.

İyi Bir Belgesel Çekmek İçin Dekalog


1) Eğer çekmeden yaşayabiliyorsan, çekme.

2) Bir şey söylemek istiyorsan -yalnızca söyle ya da yaz-. Yalnızca bir şey göstermek istiyorsan ya da insanların bir şeyi görmesini istiyorsan film çek. Bu yaklaşım, hem filmin kendisini hem de film içindeki her planı doğrudan etkiler.

3) Eğer söylemek istediğini filmi çekmeden önce zaten biliyorsan çekme. Bu şekilde ancak bir öğretmene benzersin. Dünyayı kurtarmaya kalkma. Dünyayı değiştirmeye de kalkma. En iyisi çektiğin filmin seni değiştirmesidir. Filmini çekerken dünyayı keşfet ama kendini de keşfet.

4) Nefret ettiğin bir şeyi çekme. Çok sevdiğin bir şeyi de çekme. Hissettiğin şey sevgi midir nefret midir emin olamıyorsan, onu çek. Şüphe duymak sanat yapmak için hayatidir. Aynı anda hem nefret ediyor hem de çok seviyorsan yine çek.

5) Beynine çekimlerden önce ve sonra epey ihtiyacın olacak. Çekim sırasında kullanma onu, yalnızca içgüdülerini ve sezgilerine kullan çekimlerde.

6) İnsanları bir eylemi ya da bir tiradı tekrar etmeye zorlama. Hayat tekrar edilemez ve öngörülemez olandır. Bekle, gözle, kendi filme çekme tarzınla o anı yakaladığını hisset. En iyi filmlerin tekrar edilemeyenler olduğunu unutma. En iyi filmlerin tekrar edilemez planları sayesinde öyle olduklarını da unutma. O en iyi planlarda hayatın tekrarı olmayan detaylarının tekrarı olmayan bir tarzla filme alındıklarını da unutma.

7) Planlar sinemanın temelidir. Sinemanın başlangıçta tek bir plan olarak bulunduğunu unutma –belgeselin, elbette, bir tarihi olmalı, daha doğrusu bu tarih tam da bu ilk ve tek planla başlamalı-. Her şeyden önce, çekeceğin planlar senin daha önce hiç tanımadığın yeni izlenimler yaratmalı izleyicilerde.

8) Hikaye önemlidir belgesel için, ama kavrayış çok daha önemlidir. İlk önce izleyicilerin senin planlarını gördüğünde ne hissedeceklerini düşün. O zaman çekeceğin filmin izleyicinin hissedeceği şeyi değiştirebilecek dramatik yapısı kendini göstermeye başlayacaktır.

9) Belgeselcilik, her estetik ögenin neredeyse her zaman etik bir yanının da bulunduğu ve her etik bakışın estetik olarak da kullanılabildiği tek sanattır. İnsan olmayı elden bırakmamaya çalış, özellikle de montajda. Aslında, belki de iyi insanlar belgesel yapmamalılar.

10) Benim kurallarımı boş ver. Kendi kurallarını bul. Her zaman senden başka hiç kimsenin çekemeyeceği bir şey vardır.


Aşağıda Rus belgeselci Viktor Kossakovsky’nin 1993 tarihli ilk uzun metrajlı belgeseli ‘Belovy’nin giriş sahnesini izleyebilirsiniz.  Film Rusya’nın içlerindeki sonsuz kırlarda doğdukları evde birlikte yaşayan (kadın ve erkek) iki kardeşin öyküsünü anlatıyor. Filmin tamamını İngilizce altyazılı olarak izlemek ya da indirmek isterseniz, tıklayınız.


Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: