Aram Haçaturyan: Gayane

Nisan 20, 2012


Ermeni besteci Aram İlyiç Haçaturyan’ın Gayane (Gayeneh ya da Gayne) Balesi SSCB sınırı yakınlarında bir kolhozda yaşayan Ermeni kadın Gayane’nin hikâyesini anlatır. Kolhozun çalışkan işçileri arasında tek avare Gayane’nin kocası Giko’dur. Gayane ve Giko bu yüzden karşı karşıya gelirler. Giko geri adım atmaz ve saldırganlaşır, Gayane Sovyet sınır karakol komutanı Kazakov’dan yardım alır. Olaylar gelişir ve hikâye Gayane ile Kazakov da dahil üç çiftin düğünü ile sonlanır.

Dünya prömiyerini 1942 yılında SSCB’nin o zamanki adıyla Molotov (Perm) kentinde yapan bu dört perdelik balede hikâyenin bazı bölümleri kolhoz yakınlarındaki dağların arasında bir Kürt köyünde geçer. Finalde evlenen çiftlerden biri de Kürt kızı Ayşe ve Gayane’nin erkek kardeşi Armen’dir. Eserde ayrıca benim buraya alamadığım Kürt Gençlerinin Dansı isimli harika bir bölüm de bulunmaktadır.

Aşağıdaki sahnede -Ayşe’nin uyanışı ya da monologu- Armen Ayşe’yi hatırlar ve Ayşe Armen’in zihninde uyanır. 1964 yılında Bolşoy Tiyatrosu’nda sergilenen bu temsil bizzat Haçaturyan’ın şefliğinde gerçekleştirilmiştir.


Aynı temsilden şu sahneyi de eklemeden edemedim. Haçaturyan’ın Gayane Balesi en çok Kılıç Dansı (Sabre Dance) bölümüyle bilinir. İsmen bilmeseniz de duyunca muhtemelen hatırlarsınız. Ama ben müzikten çok dansın kendisini merak ediyordum ve aşağıdaki videoda Armen’in girişteki 2 dakikalık dansının ardından çok görülesi bir Kılıç Dansı başlıyor, onu da paylaşmak istedim.


Son olarak, tabii ben burada Haçaturyan’ın Gayane Balesi’nden çok küçük iki parça sunabildim. Siz fırsat buldukça Bu Ermeni Usta’nın elinden çıkan her eseri bol bol dinlemeye bakın. İnternetten ulaşabilirsiniz. Kaçırmayın…

Bir Cevap Yazın

