Yorgo Seferis: Bir Adam

Haziran 27, 2012

(…)

Eski bir resim gördüm basık tavanlı bir odada; bir yığın insan o resme bakıyordu hayranlıkla. Lazarus’un dirilişini gösteren bir resimdi. Ne İsa’yı, ne Lazarus’u gördüğümü hatırlıyorum o resimde. Yalnız bir köşede mucizeyi koklarmışçasına seyreden birinin yüzünde beliren tiksintiyi hatırlıyorum. Soluğunu korumaya çalışıyordu başına sardığı koca bir bezle. Çok şey beklememeyi öğretti bana bu “Rönesans” efendisi kıyamette Yargı Gününden…

Bize, yeneceksiniz, dediler, boyun eğdiğinizde.
Boyun eğdik ve küllerle karşılaştık.
Bize, yeneceksiniz, dediler, sevdiğinizde.
Sevdik ve küllerle karşılaştık.
Bize, yeneceksiniz, dediler, hayatınızdan
                                                        vazgeçtiğinizde.
Vazgeçtik hayatımızdan ve küllerle karşılaştık.

Küllerle karşılaştık. Yeniden bulmak düşüyor bize hayatımızı, artık bir şey kalmadığına göre elimizde. Bunca kâğıtlara, bunca duygulara, bunca tartışmalara ve bunca öğretilere karşın, sanırım sadece belleği biraz güçlü, bizim gibi biri olacak hayatı yeniden bulan.

(…)

Ben kalkıp gideyim artık. Denize eğilen bir çam biliyorum. Öğleleri, hayatımız kadar ölçülü bir gölge verir yorgun gövdeye, ve akşamları, deri ve dudak olmaya başladıkları an ölümü yürürlükten kaldıran ruhlar gibi, garip bir türkü söyler çam pürleri arasından esen rüzgârlar. Bir kere sabahlamıştım o ağacın altında. Taş ocağından kazılıp çıkarılmış gibi yepyeniydim, şafakta.

Ah, bir böyle yaşayabilse insan -ama ne çıkar-

Londra, 5 Haziran 1932

Üç Kırmızı Güvercin, Yorgo Seferis, Derleyen ve Çeviren: Cevat Çapan, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1971, sf. 68-70. “Denizci Stratis bir adamı anlatıyor” isimli uzun şiirin “ADAM” başlıklı son bölümünden alıntıdır. (Boldların günahı boynuma.)

2 Yanıt to “Yorgo Seferis: Bir Adam”

  1. vagonarasimuhabbet said

    Seferis’in yazın hayatında her ne kadar eleştirmenler bilinç akışı tekniğinden herhangi bir şekilde örnek verilemeyeceğini söylese de eserlerdeki karakterlerin yekûnunu düşünerek tamamı ile kendi içinde oluşturduğu ciddi bir bilinç akışının sayfalara dağılımı olarak görüyorum. Muhtemelen Nobel Ödülü’nü de gözden kaçırdığımız şeyleri gördükleri için verdiler kendilerine.

    • BulentKa said

      🙂 Olabilir. Yorgo Seferis şiiri hakkında konuşacak kadar bilgili değilim. Bu kitaptan da bihaberdim, sahafta buldum. (Cevat Çapan’ın da bariz katkısıyla) çok hoşuma gitti.
      Sizin yorumunuza ek olarak, bütün kitapta Egelilere özgü bir melankoli rüzgârının estiğini söyleyebilirim.
      Teşekkürler yorum için..

Bir Cevap Yazın

