Emirhan Oğuz: Ölüm Açlıklarının Ortasında

Ekim 26, 2012

“(…)

ölüm açlıklarının ortasındayım onların lânetlenmiş sûreti olarak

uzun açlıkların ortasındayım, kaç gün oldu sanrılar geçiyor gözlerimden
hep aynı çınıltıyla açılıyor mazgal, açlığımı soruyorlar apoletlerinin içinden
ekmek kokusu sarmış koridoru ekmeğin mayası tuz kabuğu kül
sürükleyerek taşıyor çuvalı gardiyan, hışırtısı midemi deliyor
şimdi gül reçeli mi olur balı damlayan şeftali mi köpüğe kesmiş ayran mı yoksa
bütün anneler iyi aşçıdırlar damağımı yokluyor annelerin gül desenli sofrası
genzimde kekre bir tad, her yutkunuşta zifirî bir kezzap damlıyor karın boşluğuma
uzun açlıkların ortasındayım, nöbetçi kulesinin gölgesi düşüyor duvarlara

uzun açlıkların ortasındayım, kaç gün oldu sanrılar geçiyor gözlerimden
şimdi yağmur esecek diyorum şimdi eylül sağanakları kondu avlularında
güçlükle doğruluyorum ranzadan, ağır ağır yürüyorum pencereye uzanan yolu
gecede karınca yolları var diyorum gökyüzü yıldız gözeleriyle dolu
dirseğimi dayamışım pervazın kıyısına, demire sürtünüyor çenem
şakağımda takılıyor alnımdan süzülen damla, anlıyorum sakalım uzamış
gecede yıldız düğünü var diyorum ve ay öksüz bir şarkıcıdır şapka açar yıldızlara
birdenbire parolaların değişme vakti, birdenbire yitiyor ışık
gün ışısa diyorum, parmak uçlarımla dokunuyorum karanlığa
uzun açlıkların ortasındayım, nöbetçi kulesinin gölgesi düşüyor duvarlara

(…)”

Emirhan Oğuz, Ateş Hırsızları Söylencesi, Kırmızı Yayınları, Ekim 2009, İstanbul. Sf. 63-64. Boldlar bana ait.

**

Şair Emirhan Oğuz, Ateş Hırsızları Söylencesi isimli kitabını büyük oranda Temmuz 1979’dan Aralık 1986’ya kadar kaldığı Sağmalcılar Cezaevi’nde yazdı. Dolayısıyla 1984 Nisan-Haziran döneminde Sağmalcılar ve Metris’te tek tip elbise uygulamasına karşı hayat geçirilen ve dört cana (Abdullah Meral, Mehmet Fatih Öktülümüş, Haydar Başbağ, Hasan Telci) mal olan ölüm oruçlarını içeriden ve canlı tanığıydı.

İlk baskısı 1988 yılında yapılan kitap 2009 yılında yeni baskısı yapılıncaya kadar sol çevreler ve şiir severler arasında bir efsaneye dönüşmüştü. Fotokopisi bile güçlükle bulunuyor, bir hazine gibi elden ele dolaşıyordu.

Emirhan Oğuz, kitaba da adını veren uzun şiiri Ateş Hırsızları Söylencesi’nde Türkiye Devrim Tarihini, o tarihi oluşturan belli başlı olayları hikaye ederek anlatır ve bu arada içeriden canlı tanığı olduğu 1984 Ölüm Oruçlarından da bahseder.

Kürt siyasi tutuklu ve hükümlülerin Abdullah Öcalan’a uygulanan tecridin kaldırılarak siyasi çözüm için müzakerelere başlanması ve temel değerleri olan Kürtçe üzerindeki baskılara son verilerek anadilde eğitim ve savunma haklarının teslim edilmesi için başlattığı (bugün 45. gününe giren) açlık grevlerini içeriden görmemize yardımcı olabileceğini de düşünerek ilgili bölümden kısa bir alıntı yaptım.

Bir Cevap Yazın

