Juan José Saer: Konferans (Öykü)

Mart 12, 2013

Konferans, Juan José Saer

Konuşmacı gayet atak girdi içeri. Brüksel Kraliyet Akademisi’nin salonlarından birindeydik ve eğer zihnim beni yanıltmıyorsa, bir çıkarımın doğruluğunu kontrol etme yöntemleri üzerine konuşacaktı: Konuşmacı (x sayıdaki kişi için) istatiksel doğrulamayı a priori  bir kenara itiyordu, sonuçlar üzerine kişisel kanaati ve dürüstlüğü de. Ama belki de tam tersi bir yerden yaklaşıyordu meseleye. Yerine oturdu, masasının üzerine bir dosyadan çıkarttığı kâğıtları yaydı ve tezlerini açıklamaya girişmeden önce, bir kaç saniye cam sürahiye baktı dalgın, kendi kendineymiş gibi şöyle bir gülümsedi ve başladı:

Bu tür konuşmalar yapmadan önce genelde bir miktar uyurum, sakinleşmek için, çünkü insanların karşısında konuşma mecburiyeti beni her zaman germiştir. Bu huyum yüzünden, yaklaşık bir saat önce bir rüya gördüm. Üç farklı kişi gergedanların fotoğrafını çekiyordu. Art arda beliren üç farklı figürdüler ama fotoğraf çekmek için izledikleri yol aynıydı: Bellerine kadar nehrin içinde ilerliyorlar ve böylece suyun içinden, bir kaç metre uzaklarındaki gergedanların fotoğrafını çekiyorlardı. Gergedandı nehirdekiler, hipopotam değil. Fotoğrafçıların sonuncusu benim şair bir arkadaşımdı (kişisel olarak tanımam kendisini). Rüyamda arkadaşımdı. Bu şair, dünya çapında tanınan bir isimdi, bana gergedanların fotoğrafını çekmek için izledikleri temel adımları detaylarıyla anlatıyordu. Ve ardından kadim dostluğumuzun aziz hatırasına, az önce çektiği fotoğrafı bana hediye ediyordu.

Konuşmacı bir süre sessiz kaldı, ve sonra, dosyalarının arasından renkli dikdörtgen bir kâğıt çıkardı. Ardından, sözü tekrar girişte bahsettiği tezlerine getirmeden önce, hikâyesini tamamladı:

Belki de size az önce anlattığım rüyanın baştan sona uydurma olduğunu düşünüyorsunuz. O halde, saygıdeğer dinleyiciler, çok yanılıyorsunuz. Elimde kanıtım var, dedi ve kolunu kaldırıp izleyicilere elindeki renkli fotoğrafı gösterdi: Bir Afrika nehrinde bir gergedan fotoğrafı, hâlâ ıslaktı, elbette sudan uzaklaşalı çok olmadığı içindi ya da yeni banyo edildiği için.

Bir Cevap Yazın

