Primo Levi: İnançsızlık Üzerine

Temmuz 27, 2013

“(…)
[Jean] Améry gibi ben de Lagere, inançsız birisi olarak girdim ve inançsız birisi olarak özgürlüğe kavuşup, bugüne dek öyle yaşadım; tam tersine, Lager deneyimi, onun korkunç adaletsizliği, inançsızlığımı pekiştirdi. Herhangi bir ilahi takdiri ya da aşkın adaleti kavramamı engelledi, bugün de engelliyor. Neden ölmek üzere olan insanlar hayvan vagonlarında taşınmıştı? Neden çocuklar gaz odalarında öldürülmüştü? Ancak (gene bir tek kez) teslim olmanın, duada bir sığınak aramanın çekiciliğine kapıldığımı itiraf etmeliyim. Bu, 1944 yılının Ekim ayında, ölümün açıkça çok yakın olduğunu algıladığım tek anda olmuştur. Elimde bana ait kartla, çıplak arkadaşların arasına sıkışmış, kendim de çıplak, bir bakışta ya hemen gaz odasına gönderilmem gerektiğine ya da henüz çalışacak kadar güçlü olduğuma karar verecek ‘komisyon’un önünden geçmeyi beklediğim an. Bir an için yardım ve sığınak isteme gereksinimi duydum; sonra yansızlık, duyduğum kaygıya üstün geldi; maçın sonunda ya da maçı kaybetmek üzereyken, oyunun kurallarını değiştiremezsin. O durumda dua etmek saçma olmakla kalmayacak (hangi hakkı arayabilirdim? Ve kimden?), aynı zamanda bir küfür, bir müstehcenlik, inançsız bir kişinin olamayacağı denli inançsızlık olacaktı. Dua etme isteğini silip attım: aksi takdirde hayatta kalmam durumunda bundan utanç duyacağımı biliyordum.
(…)”

Primo Levi, Boğulanlar Kurtulanlar, Çeviren: Kemal Atakay, Can Yayınları, 1996, İstanbul, Sf. 121-122. (Boldlar bana ait).

Mauthausen - ispanyol cumhuriyetçiler

İspanyol Cumhuriyetçilerden bir grup, Kamptan (Mauthausen) kurtuldukları halleriyle, tarih 6 Mayıs 1945. Kısa zaman içinde hepsi öldü.

Bir Cevap Yazın

