Yorgo Seferis: Zürefa Sokak

Şubat 5, 2014

Seferis

“(…)

4. DELİKANLI

Bir yıl denizlerde dolaştım Odysseus Kaptan’la

Mutluydum

iyi havalarda pruvaya uzanırdım denizkızının

yanına

türküsünü söylerdim al dudaklarının uçan balıklara

bakarak,

fırtınada anbarın bir köşesine sığınırdım beni ısıtan

köpeğiyle geminin.

Birinci yılın sonuna doğru minareler gördüm bir

sabah

«İşte Ayasofya,» dedi ikinci kaptan,

«kadınlara götüreceğim seni bu akşam.»

Böylece yalnız çorap giyen kadınları tanıdım―

hani şu içlerinden birini beğenip seçtiğiniz kadınları.

Garip bir yerdi

içinde iki ceviz ağacı, asması ve kuyusu olan bir

bahçe

üstü cam kırıklarıyla dolu bir duvarla çevrili

ve «Ömrümün akışında…» diye türkü söyleyen bir

su yolu.

Sonra, hayatımda ilk kez, duvara kömürle çizilmiş

bir yürek resmi gördüm o bildik okun deldiği.

Asmanın yere düşen sarı yapraklarını gördüm

kaldırım taşlarına ve çamurlara yapışan

ve gemiye dönmek için davrandım.

Ama yakamdan tuttuğu gibi kuyuya attı beni

bizim ikinci kaptan:

ılık sular ve nice canlılık derimin üzerinde…

Sonra, aylak aylak sağ memesiyle oynayan kız,

«Ben Rodosluyum,» dedi bana, «beni yüz paraya

nişanladılar

on üç yaşındayken.»

Ve «Ömrümün akışında…» diye türkü söyleyen su

yolu.

O serin ikindi gördüğüm kırık testi geldi aklıma

ve «Bir gün bu da ölecek,» diye düşündüm,

«Kim bilir nasıl ölecek?»

Yalnız, «Dikkat et, memeni hırpalama,» dedim kıza,

«ne de olsa geçimin ondan.»

O akşam gemide yanına gidemedim denizkızının,

utandım yüzyüze gelmeye onunla.

(…)”

Üç Kırmızı Güvercin, Yorgo Seferis, Derleyen ve Çeviren: Cevat Çapan, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1971, sf. 66-67. “Denizci Stratis bir adamı anlatıyor” isimli uzun şiirin “DELİKANLI” başlıklı 4. bölümüdür. Boldlar bana ait.

***

Şiir Haziran 1932 tarihli. Seferis‘in İstanbul’a ilk gelişi ise 1928. O aralıkta görmüş olmalı Seferis Zürefa Sokak‘ı ortasında bir su yolu, avlusunda ceviz ağacı, asması, kuyusu olan haliyle. Zürafa Sokak olarak bildiğimiz sokağın neden Zürefa Sokak olduğuna dair ilginç hikaye ve Osep Minasoğlu’nun Abanoz Sokak‘tan (bugünkü adıyla Halas Sokak) farklı kareleri için aşağıdaki fotoğrafı tıklayabilirsiniz. 

“Osep Minasoğlu’nun 1960’ların sonunda Abanoz Sokak’ta çektiği seriden” bir fotoğraf.

Bir Cevap Yazın

