Julio Cortázar: Bir Kısa Öykü
Temmuz 5, 2015
Paskalya Adası’nda Aynaların İşleyişi
Julio Cortázar
(Brüksel, 1914 – Paris, 1984)
Paskalya Adası’nın batısına bir ayna konulduğunda, geri kalıyordu. Paskalya Adası’nın doğusuna bir ayna konulduğunda, ileri gidiyordu. Ancak milimetrik ölçümlerle bulunabiliyordu bir aynanın adada doğruyu gösterdiği nokta ama o noktanın o ayna için doğru olması başka bir ayna için de öyle olduğu anlamına gelmiyordu, çünkü aynaların farklı materyallere karşı farklı hassasiyetleri vardı ve her biri kendi yapısına göre tepkiler veriyordu. Bu yüzden, Guggenheim bursuyla adaya araştırma yapmaya gelen antropolog Salómon Lemos tıraş olurken aynaya baktığında kendisini tifüsten ölmüş olarak gördü, bu adanın doğusunda oldu. Fakat aynı anda, Paskalya Adası’nın batısında unuttuğu küçük bir ayna hiç kimseye (çünkü kayaların arasına düşmüştü) önce kısa pantolonla okula giden bir Salómon Lemos’u; sonra annesi ve babası tarafından bir küvette neşeyle sabunlanıp yıkanan cıscıbıldak bir Salómon Lemos’u; sonra da Trenque Lauquen’de bir çiftlikte agu agu diyerek teyzesi Remeditos’u duygulandıran bir Salómon Lemos’u gösteriyordu.
Selam, bu defa öykü değil de altta paylaştığınız Candido Portinari’nin Pajaro adlı resmi, Ortaçgil’in Mavi Kuş şarkısını hatırlattı. Bence öyküyü okuduktan sonra bu şarkıyı dinlenemek de iyi geliyor. Çok teşekkürler yine, paylaşımlar için.
“Her şey bir şeyi hatırlatır çünkü, ben, Yekta, bunu pek hoş buluyordum” derdi Akçaburgazlı Yekta olsa… Şarkı güzelmiş: “Mavi kuş her daim sarhoş”. Teşekkürler.
[…] Kale’nin çevirdiği kısa öykünün tam metnine https://newalaqasaba.wordpress.com/2015/07/05/julio-cortazar-bir-kisa-oyku/ adresinden […]